Viktig information om Grön teknik-avdrag för laddboxar med hyresabonnemang

Hej,
Vi vill informera dig om en viktig förändring gällande möjligheten att få Grön teknik-skattereduktion kopplat till hyreskostnaden för laddboxar. 2025-01-01 kommer Grön teknik-avdraget inte längre att kunna tillämpas på hyreskostnader för laddboxar. Denna förändring är ett resultat av uppdaterade regler från Skatteverket, som påverkar hur detta avdrag kan användas.

Vad innebär detta för dig som kund hos Elaway?

  • Grön teknik-avdraget kommer inte att kunna tillämpas på de löpande hyreskostnaderna från och med 1 januari 2025
  • Redan utbetalade avdrag för tidigare perioder påverkas inte av denna förändring
  • Grön teknik-avdraget kommer vara kvar oförändrat vid köp av laddbox

Har du några frågor eller funderingar kring hur detta påverkar dig? Tveka inte att kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa dig!

Med vänliga hälsningar,
Team Elaway

https://elaway.io

Publicerat i Allmän information | Lämna en kommentar

Motioner till föreningsstämman

Motioner som ni vill att föreningsstämman i januari ska behandla ska vara styrelsen tillhanda senast den 1 december. Enklast är att ni skickar in motionen via epost till styrelsen@vastramariedal.se. Beskriv det som ni vill ska tas upp på stämman och hur ni har tänkte er att det ska genomföras (målet med åtgärden). Ange kontaktuppgifter för att vi i styrelsen ska kunna återkomma om det finns frågetecken när vi bereder ärendet till stämman.

Eftersom det verkar finnas lite oklarheter om hur en samfällighetsförening fungerar så passar vi på att beskriva detta så enkelt som möjligt.

När en samfällighetsförening bildas finns det två val som avgör hur föreningen ska ledas. Den första varianten kallas för” Delägarförvaltning”. Den innebär att det inte finns någon särskild organisation som förvaltar samfälligheten utan alla delägarna (142 st i vårt fall) ska vara delaktiga och överens om alla beslut och åtgärder som föreningen genomför. Den andra varianten är ”Föreningsförvaltning” där delägarna har bildat en samfällighetsförening för att ta hand om förvaltningen. Vår samfällighet har alltså föreningsförvaltning då det skulle bli för svårt om alla 142 delägarna ska var med och besluta om alla frågor och dessutom vara överens om förvaltningen (räcker ej med majoritetsbeslut).

Samfällighetsföreningen har till ändamål att förvalta den gemensamma anläggningen (anläggningsbeslutet talar om vad som ingår i anläggningen). Samtliga fastighetsägare i området är obligatoriskt och tvingande med i samfällighetsföreningen.

Samfällighetsföreningens högsta beslutande organ är föreningsstämman. Där fattas beslut som rör budget, avgifter, styrelse och revisorer men även stora beslut kan tas upp på stämman. Ordinarie föreningsstämma ska hållas årligen under januari månad. Detta finns reglerat i samfällighetsföreningens stadgar. Där framgår att kallelse till stämma ska vara delägarna tillhanda senast 14 dagar innan stämman och vilka dokument som ska tillhandahållas.

Styrelsen är föreningens verkställande ledning och är utsedd av föreningsstämman att förvalta samfälligheten utifrån gemensamhetsanläggningen, föreningens stadgar och det som föreningsstämman beslutar om. Styrelsen (och föreningen) ska följa lagen om förvaltning av samfälligheter (SFS nr 1973:1150) och andra lagar som påverkar föreningen. Styrelsen kan inte fullfölja ett beslut som stämman fattat om det strider mot lagar och regler.

Ordförande för styrelsen väljs på ett år i taget direkt av föreningsstämman. Övriga ledamöter och suppleanter väljs på två år av stämman. Styrelsen konstituerar sig själv och väljer vilka uppgifter ledamöterna ska ha under året. Revisorerna och revisorssuppleanterna väljs på ett år av föreningsstämman. De har till uppgift att granska hela förvaltningen av samfällighetsföreningen inkluderat styrelsens arbete under räkenskapsåret. De granskar räkenskaperna och styrelseprotokoll och lämnar ett utlåtande till föreningsstämman om de anser att styrelsen kan beviljas ansvarsfrihet eller ej.

Delägarna har möjlighet att påverka dagordningen på föreningsstämman genom att lämna in motioner till styrelsen. Det är viktigt att motionerna lämnas in på utsatt tid (1 december) för att de ska kunna beredas och finnas med i kallelsen till föreningsstämman. OBS! Alla ärenden som beslutas om på föreningsstämman måste finnas med i kallelsen för att stämman ska kunna besluta i ärendet. Undantaget är om alla 142 delägarfastigheterna finns representerade på mötet. Om man inte kan närvara på mötet kan man lämna en fullmakt till någon som kommer att vara närvarande (använd blankett på webbsida). Man kan bara vara ombud för en (1) annan delägare.

En extra föreningsstämma kan hållas på initiativ av styrelsen, revisorerna samt om minst en femtedel av delägarna begär detta. I vårt fall krävs det att 29 delägarfastigheter är överens och till styrelsen skickar in de ärenden som man vill ska behandlas på extra stämman. Det måste vara spårbart vilka som lämnar in önskemålet. Styrelsen har därefter en vecka på sig att skicka ut en kallelse. Tidigast två veckor efter att kallelsen är utskickad kan extra stämman hållas på tid och plats som styrelsen beslutar om.

För att underlätta för föreningsstämman att utse förtroendevalda (till styrelseordförande, styrelseledamöter och suppleanter och till revisorer och revisorssuppleanter) så har föreningen en valberedning som lämnar förslag på lämpliga kandidater. Har man önskemål om att engagera sig och ingå i styrelsen så tas kontakt direkt med valberedningen (kontaktuppgifter på webbsidan).

När det gäller ansvarsfrihet för styrelsen är det på föreningens ordinarie föreningsstämmor som föreningen beslutar om att bevilja ansvarsfrihet eller vägra ansvarsfrihet för styrelsen. Ansvarsfriheten gäller bara under det aktuella räkenskapsåret. För att det inte ska uppfattas som jäv och de deltagande styrelseledamöter röstar om ansvarsfrihet ställs frågan istället om det är någon i församlingen som vägrar ansvarsfrihet för styrelsen. Är det ingen som yttrar sig har stämman fastslagit att styrelsen har ansvarsfrihet. Framförs det åsikter om att vägra ansvarsfrihet krävs det att en majoritet av de närvarande röstberättigande på stämman eller att minst en tiondel av samtliga röstberättigade i föreningen (15 st) röstar för att vägra ansvarsfrihet. Styrelsen ställer då sina platser tillförfogande och val av ny styrelse sker.

Det var lite kortfattat om hur det är att bo inom en samfällighet och förhålla sig till de demokratiska regler och lagar som styr hur förvaltningen av våra gemensamma åtaganden ska ske. Vill ni vara med och påverka hur samfälligheten utvecklas så var delaktiga på föreningsstämmorna framöver!

/ Styrelsen för Västra Mariedals Samfällighetsförening

Publicerat i Allmän information | Lämna en kommentar

Securitas påbörjar kontroll av parkering i området

Samfälligheten har tecknat ett avtal med Securitas för övervakning av parkering i hela vårt område. Uppsättning av skyltar kommer att ske måndagen den 2 december 2024 vilket innebär att övervakningen påbörjas 48 timmar efter att skyltarna är på plats. Kontrollavgift utfärdas därefter av Securitas för felparkerade fordon i området.

Styrelsen och Securitas informerar om att övervakning av parkering kommer att inledas 48 timmar efter att skyltarna har monterats vid infarterna till området, se bifogat informationsblad från Securitas.

Securitas kommer att utfärda en kontrollavgift på fordon som inte följer de av stämman fastställda parkeringsreglerna och de allmänna parkeringsreglerna för Vänersborgs kommun. De fastställda parkeringsreglerna bifogas även detta informationsblad (se baksidan).

Kontrollavgiften bestäms av Securitas och den tillfaller också Securitas. Styrelsen kan ej påverka detta. Storleken på kontrollavgiften är samma som för Vänersborgs kommun.

Vid frågor rörande parkering och utfärdade kontrollavgifter hänvisas till Securitas kundtjänst. Telefonnummer 0771-76 70 00, vilket även framgår av tavlorna vid infarterna till området.

Styrelsen har varit i kontakt med Securitas och Vänersborgs kommun i frågan om vad som gäller för parkering i området. Styrelsen har i detta arbete erhållit positiv respons om att vi har rätt att fortsätta upprätta ett bilfritt område. Ett bilfritt område har varit en förutsättning under projekteringen och byggandet av området runt 1972-73. Kommunen har ett gestaltningsprogram för området där det framgår att det fortsatt ska var ett bilfritt område. Föreningsstämman har fastställt vilka parkeringsregler som gäller för området (se baksidan). Det steg som styrelsen nu har beslutat om är att anlita Securitas för att övervaka och utfärda kontrollavgift om parkeringen inte genomförs enligt de beslut som är tagna av Vänersborgs kommun och föreningsstämman.

För att förtydliga så är det fortsatt ej tillåtet att parkera på den egna tomten med några former av fordon. Det är ej tillåtet att ha avställda fordon, husbilar, husvagnar och släpvagnar/släpkärror uppställda på föreningens parkeringsplatser.

Styrelsen hoppas att parkeringssituationen nu kommer att skötas på ett bättre sätt än tidigare så att vi har ett bilfritt, tryggt och attraktivt område att bo och leva i.

I infoblad 2024/21 finns ordningsregler för trafik och parkering återgivna samt ett
bifogat informationsbrev från Securitas om parkering.

Publicerat i Allmän information | Lämna en kommentar

Sappa informerar om: Planerat driftarbete nätterna 13-14 november

Hej!

Den 13 och 14 november mellan 00:00 till 06:00 båda nätterna så kommer vi på Sappa utföra ett planerat arbete på vår centrala utrustning i Stockholm. Detta kommer leda till ett avbrott på all vår TV i Sverige under arbetets gång under första natten med möjlighet till avbrott under andra natten. 

Med vänliga hälsningar,
Sappa


Publicerat i Driftsinformation | Lämna en kommentar

Avbrott i Sappas tjänster

På grund av ett planerat strömavbrott kommer det ske ett avbrott på tjänsterna från Sappa. Strömavbrottet planeras bli en halvtimme någon gång mellan kl. 1300-1600 på torsdag den 5 september.

Se Infoblad 2024/16 för ytterligare information om strömavbrottet och det pågående installationsarbetet av elbilladdningsanläggningen.

Publicerat i Driftsinformation | Lämna en kommentar

Ändrade rutiner vid fakturering till medlemmar

Ny rutin för fakturering införs till kommande faktura. Se infoblad 2024/15.

Publicerat i Allmän information | Lämna en kommentar

Driftinformation från Sappa

Planerat arbete – Trollhättan, Vänersborg (2024-08-14 09:00 – 12:00)

Onsdagen den 14/8 mellan kl 09:00 och 12:00 kommer vi på Sappa tillsammans med lokala fälttekniker utföra ett större planjobb gällande central nätverksutrustning. Under arbetets gång kommer störningar och avbrott upplevas på bredband och TV-tjänster. Teknikerna kommer jobba för att hålla avbrotten till ett minimum. Arbetet utförs för att förbättra och framtidssäkra vår tjänsteleverans.

Publicerat i Driftsinformation | Lämna en kommentar

Installation av elbilladdningsanläggning

I morgon den 6 augusti påbörjas installationsarbetet i våra garage och carportar. Först ut är det stora garaget vid Rattgatan (by 14). Därav behöver det finnas ett fritt utrymme på mellan 1 till 1,5 meter från inre väggen i garaget/carporten, så att installatörerna har ett bra arbetsutrymme. Det bästa är om ni kan parkera bilen någon annanstans under tiden arbetet pågår i ert garage.

Installationsarbetet kommer att genomföras i samtliga garage och carportar (142 platser) vilket ger er förutsättning att beställa laddboxar av Elaway, nu eller i framtiden. Alla måste därför flytta sina fordon och hålla rent framför innerväggen oavsett om ni tänker skaffa laddbox eller inte. När infrastrukturen är klar i hela området (både Rattgatan och Tegelbruksvägen) kommer anläggningen att testas och sedan driftsättas. Därefter sker installation av laddboxar på de platser där ni har beställt det till.

Garagen kommer att stå öppna under hela installationstiden. Ta själva hand om det som ni vill ha kvar annars kan det finnas en risk att sakerna får fötter. Styrelsen tar inget ansvar för det som förvaras i garage eller carportar oavsett om portar är stängda eller öppna.

Denna sida kommer att användas för att hålla er uppdaterade på vilka tider som gäller för er. Även Facebooksidan används för att sprida informationen.

Installationsarbetet har gått snabbare än det preliminära schema som vi fick till oss. Arbetet vid Tegelbruksvägen är klart. Återstår att montera laddboxar för de som beställt. Det kommer ske inom en två veckors period beroende på när de får laddboxarna levererade.

Vid Rattgatan har vi tyvärr råkat ut för ett missöde med de två tomrören till carporten i norr (By 10). Förslaget är att det grävs upp ett hål där stoppet är. Platsen ligger vid handikapplatsen så den är avstängd från och med måndag den 26/8 kl. 08:00.

Mer information framgår i informationsblad nr 14.

NrByggnadVeckaDagDatum
1By 1432Ti-To6/8 – 8/8
2By 13To-Fr8/8 – 9/8
3By 1233Må-Ti12/8 – 13/8
4By 11Ti-On13/8 – 14/8
5By 10On-To14/8 – 15/8
Uppdaterat 2024-08-24

NrByggnadVeckaDagDatum
6By 1533/34Fr-Ti16/8 – 20/8
7By 1634Ti-To20/8 – 22/8
8By 1734/35To-Må22/8 – 26/8
9By 1835Må-On26/8 – 28/8
10By 1935On-To28/8 – 29/8
Uppdaterat 2024-08-24

Publicerat i Allmän information | Lämna en kommentar

Återgång till parkeringsförbud i området

Nu när garagen på Tegelbruksvägen har färdigställts så återgår området till att vara bilfritt igen. Det innebär att all parkering och fordonstrafik inne i området är förbjuden.

Information om vad som gäller är sammanställt i informationsblad nr 10.

Styrelsen önskar en fortsatt trevlig sommar!

Publicerat i Allmän information | Lämna en kommentar

Extra föreningsstämma 18 april 2024

Kallelse till en extra föreningsstämma för att godkänna avtalet med Elaway AB för leverans och drift av en komplett elbilladdningsanläggning. En representat från Elaway kommer att vara på plats för att informera och svara på era frågor.

Extrastämman genomförs den 18 april 2024 kl. 18:30 i Mariedalskolans matsal.

För de som inte kan närvara på mötet finns det möjlighet att lämna en fullmakt så att någon annan person kan företräda er på stämman. Denna person får bara ombud/fullmaktstagare åt en person. Använd gärna följande blankett:

Styrelsen hoppas på att många medlemmar tar chansen och kommer och får information om elbilsladdning. Det kan vara bra även om ni inte planerar att skaffa någon elbil inom de närmaste åren.

Välkomna!

Publicerat i Allmän information | Kommentarer inaktiverade för Extra föreningsstämma 18 april 2024